Vilken Yoga passar dig bäst?

Få aktiviteter är skönare att stressa ner tillvaron med än Yoga! För många är det en aktiv träningsform. Klart är det fler och fler tränar yoga i någon form. Från att ha varit en livsstil med österländska ideal, har yogan anpassats till livet i väst – blivit folklig – som vilket träningspass som helst på gymmet.

Men hur ska man tänka när man väljer form av yoga? Börja med att fundera på hur intensivt och hårt du vill träna. Vissa former kräver en vältränad, vig och smidig kropp från början, andra kan utövas oavsett trim. All yoga har en mental del, men vissa former lägger större fokus vid den. Likaså ger vissa en allsidig träning av hela kroppen, medan andra lägger det fysiska fokuset vid en del av kroppen, som rygg och mage. Har du någon skada eller sjukdom, som en ond rygg, bör du tänka på det när du väljer yogaform.

ladda ned

Aqua/Vattenyoga

Vad är det? Att i behagligt tempererat vatten och till musik utföra rörelser som är hämtade från flera olika yogaformer. Rörelserna görs både stående på botten, mot bassängkanten och flytande. Vattnet gör att många av de övningar som är svåra att göra på land blir lättare. Motståndet från vattnet gör också att rörelserna blir mjukare och långsammare och belastningen på kroppen och lederna betydligt mindre.

Vad går det ut på? Att med hjälp av vattnets lugnande effekt på ett behagligt och skönt sätt träna och gå igenom hela kroppen.

Vem passar det? Alla, även otränade och äldre.

 

Ashtangayoga

Vad är det? Fysisk hård form av yoga med olika ställningar som utförs i ett snabbt, kontrollerat flöde, med så kallade kroppslås och medveten andning, i en bestämd ordning.

Vad går det ut på? Att öka välbefinnandet, få en smidig kropp, lära sig kontrollera sinnet och få en djupare förståelse för sin person.

Vem passar det? Inget för nybörjare. Kräver god fysisk form från början.

 

Ayurvedayoga

Vad är det? Bygger på den indiska ayurvediska läran och hathayoga, och utgår från individens kroppskonstitution (dosha), nuvarande obalanser och hälsa, men även årstider. Passet börjar med uppvärmning och solhälsning, därefter blandas fysiska med mindre fysiska och snabba med långsamma yogaövningar.

Vad går det ut på? Målet är att lära sig leva naturligare, förstå sig själv och balansera upp stress. Därför växlar övningarna beroende på årstid och tid på dygnet. Den kan också anpassas efter vilken kroppstyp du har.   

Vem passar det? Alla, då den anpassas efter deltagarna.

 

Bikramyoga

Vad är det? Träningen sker i 40° C och är ganska hård och bygger på 26 olika ställningar. Värmen gör att man inte behöver värma upp i början av passet och genom att svettas renas kroppen.    

Vad går det ut på? Att träna hela kroppen, både in- och utsidan. Övningarna ska forma kroppen och ha en djupgående effekt på kropp och själ. Ökar flexibilitet, styrka och kondition.

Vem passar det? Den vältränade och den frusne.

 

Fitnessyoga

Vad är det? En yogaform som är skapad för folk i väst som lever i ett kallt klimat. Den tränar hela kroppen och är fri från magi och mystik. Det är en kraftfull form av yoga, där allt sker i ett flöde med andningen som motor. Innehåller andningsövningar, stående, sittande och liggande yogaövningar samt avslappning.

Vad går det ut på? Syftet är, som med annan yoga, att uppnå balans mellan kropp och själ.

Vem passar det? Den något träningsvane, då det är en tuff träning.

 

Hathayoga

Vad är det? Fysisk och meditativ form av yoga, dä man intar olika ställningar i lugnt tempo.

Vad går det ut på? Att få kontroll över kroppen.

Vem passar det? Nybörjare och de som vill pröva på yoga.

 

Kundaliniyoga

Vad är det? Mjuk yoga i lugnt tempo som har fokus på det mentala och andliga. Med enkla men kraftfulla fysiska övningar tränar man en sak i taget, till exempel att stärka ryggen eller immunförsvaret.

Vad går det ut på? Att lära sig bemästra sinnet med hjälp av andning, mantran och meditation.

Vem passar det? Gammal som ung som också är intresserad av att varva ner och träna mentalt.

 

Poweryoga

Vad är det? Fysisk yoga som är anpassad för gym. Den bygger på ashtangayogan, men övningarna är förenklade och den har inslag av aerobics. Yogan är inte meditativ, men bygger på en känsla av att de olika yogapositionerna flyter samman. Varje pass avslutas med en lång vila.

Vad går det ut på? Att få en stark och smidig kropp.

Vem passar det? Den som vill ha en fysisk utmaning och som har en stark grundfysik. Passar inte den  som har ryggproblem.

 

Yogalates

Vad är det? Det är en blandning mellan yoga och träningsformen pilates. Rytmiska övningar kombineras med lugna och kontrollerade rörelser, stående och liggande på matta. Ibland används också redskap som balansboll, ring och band.

Vad går det ut på? Målet är att öka smidighet och styrka, få en bättre hållning, balans och ökad självkännedom. Övningarna är speciellt inriktade på att stärka mage och ländrygg.

Vem passar det? Passar den som vill träna styrka under lugna och meditativa former.

 

Yinyoga

Vad är det? Långsam yogaform som fokuserar på höfter, lår, bäcken och nedre delen av ryggraden. Övningarna görs på golvet och varje position hålls mellan tre och fem minuter med avslappnade muskler och uppmärksamheten riktad mot andningen som ska vara djup och lugn.

Vad går det ut på? Att mjuka upp och träna leder, ligament och bindvävnader för att behålla en rörlig och ungdomlig kropp och undvika led- och ryggproblem.

Vem passar det? Den utövas efter vars och ens förutsättning.  Används främst som en kompletterande yoga, med fördel i slutet av ett yogapass.

Author: Sandra Davitt

När Sandra inte bloggar, jobbar hon som Yoga instruktör för Yoga International Reminans. Hon leder också kurser i att Sluta röka och kanske är den första i Sverige att ge sina deltagare en e-cigg.

Share This Post On
adscense

Submit a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *