Tristess. Bra eller dåligt?

Det finns risk för att du ser på tristess som ett negativt tillstånd. Och det är klart – vem vill väl ha tråkigt? Psykologen Sandi Mann, som skrivit boken The Upside of Downtime (152 kronor, bokus.com), förklarar att tristessen är den nya stressen. ”Jag skulle säga att den har tagit stressens tidigare plats”, säger hon. ”Att säga att man har tråkigt förknippas med skam, och antyder att man har misslyckats eller inte försökt tillräckligt mycket.” Men Mann hoppas att vi ska kunna se annorlunda på tristessen och förstå att det ibland kan vara bra att ha tråkigt, för att man ska få mer tid till att exempelvis låta kreativiteten flöda eller tänka på hur man skulle kunna förändra sitt liv till det bättre. Så här får du ut mesta möjliga av tristessen.bulldog

KREATIVITET MED MINDLESSNESS
Jonathan Schooler som forskar i kreativitet vid University of California har upptäckt att det handlar om att göra saker som får en att fokusera på uppgiften framför sig, utan att det är krävande, och att man då mitt i tristessen kan hitta inspiration. Man kan exempelvis färglägga bilder i en målarbok. Det finns dessutom flera sysslor i hemmet och trädgården som också fungerar, exempelvis att stryka, rensa ogräs, dammsuga och kratta löv. Eller så går du helt enkelt på en promenad. Det viktiga här är att inte lägga till yttre stimulans så som att lyssna på musik eller se på tv – meningen med det hela är att man ska vara lite uttråkad, så idéerna börjar flöda. Du kanske kommer på handlingen till en hel roman när du står där och stryker, eller en superbra affärsidé när du dammsuger hallen.

SE VÄNTAN SOM EN LYX
”Vi lever alla så upptagna liv att vi borde bli glada av att kunna ta det lugnt och andas ut då och då”, säger Mann. ”Använd väntetiden i matkassan eller i bilkön till att göra något användbart: fundera över saker och ting, skriv en shoppinglista eller sms:a en kompis.”

DISSA DET DIGITALA
”Stäng av elektronik och var utan alla apparater en dag i veckan”, säger Mann. ”Prova på livet utan distraktioner och genom att inte bara se världen genom en skärm. Du kan ta det ännu ett steg längre och åka på en digital detox en hel helg; lämna telefonen och alla andra digitala enheter hemma och njut av lite egentid.” Du kommer att vara mer sysselsatt än någonsin och – ja – mindre uttråkad.

SÄTT UPP MÅL
”Tristessen har motiverande egenskaper”, säger Mann. ”Den verkar som en katalysator för att vidta åtgärder. Den får oss att se oss om efter nya utmaningar, vara kreativa och leta efter andra vägar att gå. Tristessen får oss på fötterna igen och kan konstigt nog förse oss med mer energi. Genom att ta oss ur tristessen kan vi förändra våra liv för gott.” Så nästa gång du har tråkigt ska du fundera över vilka utmaningar du vill ta dig an i livet. Vill du ha en ny roll på jobbet, ett mer socialt liv eller kanske en ny hobby? Skriv en detaljerad lista på allt du vill förändra i livet; om du exempelvis är trött på att springa ensam kan du prova lite mer sociala aktiviteter, så som dans eller gå med i en löparklubb.

KICK AV ATT HJÄLPA
Ibland när människor behöver lite mer stimulans börjar de med dåliga ovanor, till exempel onlineshopping eller att ständigt småäta. Men Mann menar att det finns hälsosammare sätt att få en kick. ”Forskning visar att man genom att engagera sig i aktiviteter där man hjälper andra människor kan uppfylla det behov av stimulans som kommer via tristessen. Så testa att bli blodgivare, volontärarbeta inom äldreomsorgen, besök patienter på sjukhus, starta en kampanj – det finns mycket du kan göra.”

Author: Johanna Adolfsson

Johanna jobbar med hälsofrågor och samliv, hon älskar att resa och testa nya maträtter. Till vardags driver hon sin egen blogg när hon inte bänkar sig framför sitt favoritspel på datorn. Battlefield 4.

Share This Post On
adscense

Submit a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *