Hur en enkel förändring gör dig till en bättre lyssnare.

Det låter enkelt, men det är förvånansvärt svårt för de flesta av oss: För att bli en bättre lyssnare, sluta fokusera på vad du ska säga härnäst.

Communication_0

Nästa gång du är på ett möte där du inte är en central deltagare, ta ett par minuter och titta på några av de andra personer vid bordet. De flesta av dem kommer inte ens se ut som de lyssnar noga. Vissa nervösa i sina säten. Vissa kontrollera deras e-post under bordet. Få av dem verkligen lyssnar på vad som händer runt omkring dem.

Lyssna är en färdighet som kan göra dig till en bättre kollega och en mer effektiv ledare. När människor känner sig som om de har hört, litar de på dig mer. Dessutom finns det en hel del problem som uppstår av missförstånd. En hel del missförstånd är inte att någon underlåter att uttrycka sig klart, det händer eftersom den andra personen inte lyssna noga.

Problemet med de flesta samtal
Många lyssnarproblem uppstår av det sätt de flesta av oss tycker om i samtalet. Strukturen för en konversation verkar självklar. En person talar. Därefter plockar en annan upp tråden i diskussionen, och olika människor bidra med sina tankar.

Bara från denna beskrivning, kan det tyckas att din roll i en samtal är att tänka på din reaktion på vad som sagts hittills, och planera vad du ska säga härnäst, men det finns flera problem med denna strategi.

Först har du inte gett den andra personen en chans att säga vad de ville säga helt. Det är möjligt att det sista de säger kommer att ändra innehållet i sina tidigare inlägg, och du ska missa det om du är fokuserad på nästa sväng.

För det andra, genom att fokusera på vad du ska säga, du betalar mest uppmärksamhet till ditt eget perspektiv på samtalet. Som kan göra det svårt att se saker från en annan persons synvinkel. Genom att försöka förstå det sammanhang i vilket någon annan gör en anmärkning, kan du ofta få en djupare förståelse för de frågor som de står inför.

TÄNKANDE Mindset VS. GÖRA Mindset
Kom ihåg att när du lyssnar, lär du dig från den andra personen. Forskning om motivation av Arie Kruglanski, en socialpsykolog och hans kollegor vid University of Maryland visar att det finns två distinkta motiverande tänkesätt: en tänkande tänkesätt och en göra tänkesätt. När du lyssnar, sätta dig själv i en tänkande tänkesätt. Det ger dig en chans att verkligen försöka förstå vad som händer runt omkring dig. När du fokuserar på att planera din nästa bidrag till konversationen, du anger en gör tänkesätt, och du behöver inte tänka igenom händelserna noga. Ge dig själv den chansen att tänka.

 

Växling ur ett läge kan vara svårt. Ofta när kollegor kommer till dig med ett problem, och så blir din första reaktion att förbereda dig för att lösa problemet. Men att folk kommer att prata med dig inte alltid är det verkliga problemet som måste lösas. Om du hoppar alltför snabbt i ett läge för att försöka lösa problemet du står inför, kan du bota ett symptom snarare än att bota sjukdomen. Ta tänkande perspektiv är samtals motsvarighet till snickarens säger ”Mät två gånger, klippa en gång.”

När du fokuserar på din nästa bidrag, kan du missar känslan bakom det som sägs. Du kommunicerar mycket mer än bara de uttalanden vi gör med de ord vi använder. Din röst, hållning och gester säger också en hel del om hur du känner. När allt kommer omkring, den enkla meningen ”Det var en stor punkt,” kan vara en komplimang eller en förolämpning bara baserat på hur det sägs.

Det är viktigt att få en känsla för hur djupt någon bryr sig om den fråga som diskuteras och deras tillfredsställelse med hur frågan har hanterats hittills. Ofta finns det frågor som du inte bryr sig om alls som är utomordentligt viktiga för någon annan. Att misslyckas med att känna igen och uppskatta denna skillnad kan underminera dina kollegor förtroende för dig.

Det enklaste sättet att lära dig att LYSSNA
Slutligen får för vana att upprepa tillbaka åtminstone en del av vad mina kolleger har sagt till dig när du arbetar med viktiga frågor. Ge denna sammanfattning innan du startar i egna lösningar. Det finns tre skäl till varför detta är till hjälp.

Du måste lyssna noga på vad andra människor har sagt för att kunna upprepa det tillbaka. När du exakt ange vad andra människor har sagt, de känns som du har tagit på vad de hade att säga. Som ett resultat, de litar på ditt svar mer än om de inte känner att de hördes. Genom att upprepa det igen, du också se till att du verkligen förstått det. Om du har missat något, kan du upptäcker att du har problem faktiskt sammanfatta vad som sades, och så att du kan be om klargöranden. Dessutom sammanfattningen ger andra konversations deltagarna möjlighet att korrigera eller förtydliga punkten.

Ytterst är förmågan att extrahera vad folk menar från en konversation ett av de viktigaste verktygen för någon ledare. Det tar en hel del arbete. Och det kräver att tygla din naturliga tendens att hoppa rätt till en lösning på människors problem.

Author: Sandra Davitt

När Sandra inte bloggar, jobbar hon som Yoga instruktör för Yoga International Reminans. Hon leder också kurser i att Sluta röka och kanske är den första i Sverige att ge sina deltagare en e-cigg.

Share This Post On
adscense

Submit a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *