Gör kräftskivan nyttigare. Så här gör du.

Kräftskivesäsongen är här, och vi tipsar om hur du gör festligheterna lite hälsosammare!

En kräftskiva har goda förutsättningar för att bli hälsosam eftersom den viktigaste delen – kräftorna – faktiskt är riktigt nyttiga. De innehåller mycket protein och lite kalorier, och dessutom är det svårt att vräka i sig dem eftersom det krävs lite pill för att skala dem. Problemet brukar snarare vara tillbehören.

Istället för att duka upp vitt bröd kan du testa att göra en nyttigare variant. Att göra eget bröd behöver inte alls vara så krångligt som det låter.kräftskiva Även pajen går att göra nyttigare, genom att byta ut pajskalet gjort på mjöl mot den här varianten från Denice, som är gjord på bland annat kikärtor och mandelmjöl. Den är helt fri från animalier, vilket passar utmärkt om du har veganska gäster på besök.

Om du vill göra din kräftskiva hälsosam bör du satsa på salladen. Ofta består den bara av några tråkiga salladsblad, men här har du chansen att experimentera. Gör flera olika sallader på olika gröna blad och med spännande dressingar på. Ha i frukt, nötter, grönsaker eller vad du nu känner för så att salladen blir höjdpunkten bland tillbehören. Du kan också ta chansen att använda din grill en sista gång innan hösten kommer på riktigt. Grilla paprika, majs, zucchini och andra färgglada godsaker.

Men det är inte alltid tillbehören är den största hälsofällan – alkoholen bidrar ofta med en stor del av kalorierna, och dessutom en hel mängd andra nackdelar. Det bästa ur hälsosynpunkt är så klart att hoppa över alkoholen helt och hållet och istället dricka goda och alkoholfria alternativ. Men om du vill ta några glas kan det vara en bra idé att dricka torrt vin eller mer rena spritdrycker istället för sockerfyllda drinkar och cider. Och tänk på att du inte behöver dricka upp ALL snaps som erbjuds under kvällen…

Men glöm inte bort att det i slutändan är helheten som räknas – om du i vanliga fall äter hälsosamt kan du släppa loss en kväll utan att din hälsa kommer påverkas. Det handlar som vanligt om balans.

Author: Johanna Adolfsson

Johanna jobbar med hälsofrågor och samliv, hon älskar att resa och testa nya maträtter. Till vardags driver hon sin egen blogg när hon inte bänkar sig framför sitt favoritspel på datorn. Battlefield 4.

Share This Post On
adscense

1 Comment

  1. Vilka bra tips. Dessa ska jag genast prova i helgen.

    Post a Reply

Submit a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *