Återhämtning efter din träning

Det finns många metoder som påstås påskynda och förbättra återhämtningen efter träningen, så att du kan prestera på topp och slippa träningsvärk dagen efter. Men vilken metod är egentligen bäst? Det har forskare nu tagit reda på.

I den nypublicerade tyska studien har forskarna besökt olika elitidrottare för att ta reda på vilken återhämtningsmetod som fungerar bäst. Idrottarna, som bland annat tävlade i tyngdlyftning och tennis, fick först lämna blodprover och göra olika prestationstester. Därefter fick de träna på som vanligt, med skillnaden att de skulle testa olika metoder som ofta används i syfte att förbättra återhämtningen, som massage, bastubad, isbad och att bära kompressionskläder.

fitness-022

Efteråt gjorde forskarna nya tester för att ta reda på vilken metod som hade gett bäst effekt. Och om du klickade in dig här för att få veta vilken den optimala återhämtningsmetoden är kommer du bli besviken: resultaten visade att det inte fanns något som fungerade särskilt bra. De kunde inte ens se någon skillnad mellan deltagarna som ägnade sig åt aktiv återhämtning i form av lätt rodd och de som bara fick slappnade av och ta det lugnt.

Det fanns visserligen några atleter som presterade bättre efter isbadet, men skillnaden var så liten att den inte var statistisk signifikant. Något som är intressant är att många idrottare själva ansåg sig ha återhämtats väl av massage, trots att man varken kunde se någon förbättring på blodproverna eller i deras prestation. Så, slutsatsen är att du helt enkelt kan ägna dig åt det du känner för och mår bra av mellan träningspassen – skönt va?

Author: Johanna Adolfsson

Johanna jobbar med hälsofrågor och samliv, hon älskar att resa och testa nya maträtter. Till vardags driver hon sin egen blogg när hon inte bänkar sig framför sitt favoritspel på datorn. Battlefield 4.

Share This Post On
adscense

Submit a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *