5 överraskande skäl att äta mer choklad!

Choklad har superkrafter! Choklad kan bl a förbättra humör, förhindra stress, hjälpa till att lindra PMS! Men hur är dess mindre kända hälsoegenskaper? Nyligen genomförda studier har visat att intag av choklad kan ge en hel massa hälsofördelar, allt från hjärta till att hålla dig smal.

chocolate2

”Choklad har en välförtjänt hälsogloria”, säger Beth Reardon, chef för integrativ nutrition vid Duke integrativ medicin, en del av Duke University Health System. ”Men inte all choklad är skapad lika.”

Här är fem överraskande skäl att äta mer choklad – som om du behöver några fler ursäkter – och fem tips för att öka dess hälsofördelar.

Choklad ökar din synförmåga.

En brittisk studie år 2010 bad unga vuxna att äta antingen mörk eller vit choklad, sedan testade deras visuella kontrastkänslighet (deras förmåga att läsa ljusa ord på en ljus bakgrund, till exempel) och rörelsekänslighet (deras förmåga att upptäcka att flytta prickar på en rörlig bakgrund). Deltagarna kom tillbaka senare för att prova den andra typen av choklad och återta testerna. Forskarna fann att, i förhållande till vit choklad, hade mörk choklad bättre poäng på båda testerna och även förbättrad spatial minne.

Plocka ut rörliga prickar på en datorskärm är inte en viktig uppgift för de flesta av oss, men att t ex köra bil på natten? Att kunna upptäcka rörelse i låg kontrast situationer är en ganska viktig del av att köra säkert.

Författarna föreslog att effekterna av choklad på synen kan vara ännu större hos äldre vuxna, som i allmänhet har en hårdare tid skilja kontraster.

Tips: Reardon säger att om du tänker för en chokladkaka, välj en som är både 72 procent kakao eller högre och ekologiskt, eftersom choklad är ett tungt besprutas gröda. Sträva efter 10-25 gram per dag.

Choklad hjälper till med ihållande hosta.

I en liten brittisk studie år 2005 ombads deltagarna att andas capsaicin, de saker som gör chilipeppar kryddig, och sedan fick olika potentiella hostdämpande. Den som fungerade bäst? Varm choklad!

Forskarna fann att teobromin, ett derivat av choklad, fungerade bättre än kodein att stoppa hosta, förmodligen på grund av dess effekt på vagusnerven, som förbinder hjärnan till magen, hjärtat, och andra viktiga organ.

Baserat på resultaten, är ett brittiskt företag som arbetar för att utveckla en hostmedicin baserad på föreningen som skulle ha någon av de biverkningar av kodein-baserade sirap dåsighet framkallande – och kanske smakar bättre!

Tips: Om du gör kakao för en hosta eller bara för att njuta, vara noga med att välja icke-nederländsk processad kakao, ofta märkt ”100 procent kakao” eller ”naturlig kakao.” Reardon säger holländska processen alkaliserar choklad, ta bort en del av de positiva flavonoler. Det är fortfarande bra för bakning, men inte lika bra för hälsan.

Choklad skyddar din hud.

En tysk studie 2006 fann att flavonoler i mörk choklad kan skydda huden från de skadliga effekterna av UV-ljus. En studie 2009 i Storbritannien fann liknande resultat men noterade att nivåerna av flavonoler krävs för att skydda huden är högre än de som finns i de flesta standard choklad. Den speciella hög flavonol choklad som används i studien ökat blodflöde och fukthalt i huden, hjälper till att hålla huden friskare och snyggare.

Tips: När du väljer en chokladkaka, leta efter en med så få ingredienser som möjligt. ”Du vill inte socker att vara den första eller andra ingrediens”, säger Reardon. ”socker förhindrar hälsoeffekterna av de kraftfulla antioxidanter i choklad.” Leta istället efter en choklad som listar kakao eller kakaomassa som topp ingrediensen. Eller kasta en handfull av bittra kakaokross i din granola, trail blandning eller kakdeg. Du får hälsoeffekterna av choklad utan tillsatt socker.

Choklad förhindrar diarré.

År 2005, en samarbetsanalys mellan barnsjukhuset & Research Center i Oakland, Kalifornien, och Heinrich Heine-universitetet i Tyskland fann vetenskapliga bevis för att stödja den gamla behandling – flavonoider i choklad kan hämma ett protein som kallas CFTR, vilket kan leda till att extra tarmvätskeutsöndring karakteristisk för diarré.

Tips: Känner du inte för något sött? Försök att använda choklad i huvudrätter, antingen som en ingrediens för chili eller en rub till grillen. ”Det är hälsosamt för oss att tänka utanför ramarna när det gäller att använda kakao”, säger Reardon. ”Vi tenderar att tänka på choklad som en söt efterrätt, men en osötad choklad är faktiskt mer välsmakande.”

Choklad hjälper ditt hjärta.

En 2011 metaanalys publicerad i British Medical Journal tittat på mer än 100.000 studiedeltagare i 7 olika studier och fann att äta choklad minska risken för olika hjärt-kärlsjukdomar med en tredjedel.

Separata studier har funnit att choklad kan sänka blodtryck, förbättra blodkärls hälsa och hjälpa till att reglera blodsockret.

Tips: Vill du ha extra livsenergi? Ta några mörk chokladrutor med körsbär, mandel, eller ingefärsstrimlor. Du får en kombinerad effekt från choklad med de andra hälsosamma ingredienserna.

Author: Sandra Davitt

När Sandra inte bloggar, jobbar hon som Yoga instruktör för Yoga International Reminans. Hon leder också kurser i att Sluta röka och kanske är den första i Sverige att ge sina deltagare en e-cigg.

Share This Post On
adscense

Submit a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *